Kolem sedmého měsíce matku v její nepřítomnosti hledá, takže už má
povědomí o její samostatné existenci a trvalosti (Vágnerová, 2000).
Kolem osmého měsíce se objevuje tzv. „úzkost osmého měsíce“ v oka–
mžicích, kdy matka dítě opouští. Přibližně v této době, někdy i dříve, dítě
začíná rozeznávat vlastní a cizí lidi a také se zcela specificky chová ke své
„primárně vazebné osobě“ (většinou je jí matka).
Období mezi 8.12. měsícem nazývá Říčan obdobím „psychologického
narození“, kdy se neurčité „my“ pomalu přetváří v „já ty“ (Říčan, 1989).
Detailněji popsala „zrození psychologického Já“ Mahlerová (Šulová, 2004).
Dítě objevuje, že ačkoliv předměty v okolí mění tvary v návaznosti na
úhel pohledu, jsou trvalé. Jsou trvalé, i když na čas zmizí. Jsou to tytéž
předměty, i když letem z postýlky mění tvar, poletují, kutálejí se, někam za–
padnou. Je to období, kdy dítě miluje hru „bubu–kuk“ a jeho vlastní „mize–
ní“, spočívající v zakrytí očiček, je velmi rozradostňuje. Tato hra mu jednak
dovoluje procvičovat poznatek trvalosti předmětů i osob v čase a nezávisle
na něm a zároveň je to jakýsi trénink či otužování ve „snášení“ krátkých se–
parací od matky.
Svou existenci nezávislou na matce dítě pochopí jakoby náhle kolem prv–
ního roku, ale předchází tomu mnoho drobných průzkumů a „pokroků“, kdy
matku očichává, ochutnává, tahá za vlasy, štípe, sleduje její reakce a vnímá
vlastní pocity. Stejně prozkoumává v určité etapě prvního roku života i samo
sebe. V době dosažení jednoho roku též začíná chápat, že mnohé se děje bez
jeho přičinění, nezávisle na něm, což je první stupeň decentrace.
Jeho rostoucí aktivita podmíněná rostoucí lokomocí mu umožňuje širší
akční rádius, širší interpersonální kontakty, častější zpětnou vazbu od jiných
lidí. Ti dítě nějak jmenují, nějak volají, nějak hodnotí a poskytují mu první
základy obrazu sebe sama. Časem také poznává, že může zasahovat do dění
a určité změny ovlivňovat. Někteří autoři popisují v druhém roce života tzv.
„anaklitickou identifikaci“. To je důsledek oslabení přímého kontaktu mat–
ky s dítětem a její kontroly nad dítětem, takže dítě si tvoří určitý její symbo–
lický obraz a s ním se ztotožňuje (Sears a kol., 1965; Bronfenbrenner, 1960).
Zajímavou otázkou je, kdy dítě začíná vizuálně identifikovat samo sebe,
kdy se pozná v zrcadle nebo na fotografii. Roční děti chtějí sáhnout na svůj
obraz v zrcadle nebo se dívají za zrcadlo, co tam je (chtějí najít nějaké dal–
ší dítě). Teprve dvouleté děti si sahají na vlastní nos, na kterém experimen–
tátor namaloval červenou tečku, a ne na obraz v zrcadle (Hetherington, Par–
ke, 1979).
24
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>